Autorski cykl warsztatów poświęconych poznawaniu własnych emocji, ich roli w życiu, radzeniu sobie z „trudnymi emocjami”. Cykl składa się z 5-ciu lekcji po 90 minut każda. Jest dostosowany to grup wiekowych 8-10 lat i 11-13 lat
Cel warsztatów:
- nabywanie pozytywnych postaw wobec siebie i otoczenia;
- uzyskanie stanu odprężenia i pozbycia się nadmiernego napięcia;
- kształtowanie prawidłowych nawyków kierowania swoich emocji;
- poprawienie koncentracji uwagi;
- rozwijanie wyobraźni;
- zredukowanie lęku i agresji;
- zwiększenie świadomości własnego ciała, myśli i uczuć;
- poznanie metod wyciszających w sytuacji stresu;
- poznanie siebie, swoich przekonań i oczekiwań;
- zwiększenie świadomości odczuć ciała i własnych emocji;
- obserwacja powiązań pomiędzy myślami, emocjami,a reakcjami fizjologicznymi
Poniżej przedstawiam ramowy plan warsztatów:
Lekcja 1. Co czuję i czy tego potrzebuję?
Skuteczne radzenie sobie z emocjami to kluczowa umiejętność. A nazywanie własnych emocji to ważny pierwszy krok na drodze do tego, aby sobie skutecznie z nimi poradzić.
- Nazwanie podstawowych emocji;
- Rozmowa na temat ich roli, zastosowania,
- Wytłumaczenie, że nie ma dobrych i złych emocji,
- Wskazanie, że każda emocja jest potrzebna,
- Interpretacja emocji (ćwiczenie 1),
- Emocjonalne różnice w postrzeganiu zdarzeń (ćwiczenie 2),
- Teoria emocji Plutchika (ćwiczenie 3)
Lekcja 2. Boję się!
- Rozmowa na temat roli strachu i jego właściwości.
- Uczestnicy wymieniają sytuacje, w których odczuwają strach.
- Przedstawianie objawów somatycznych towarzyszących strachowi. Uczestnicy wyrażają strach przy pomocy mimiki, gestu, pozycji ciała.
- Co napędza mi stracha (ćwiczenie 1)
- Ćwiczenia uwalniania lęku – Body2Brain (ćwiczenie 2)
- Uczestnicy proponują różne sposoby radzenia sobie ze strachem.
- Jak oswoić strach (ćwiczenie 3)
Lekcja 3. Smutno mi!
- Rozmowa na temat roli smutku i jego właściwości.
- Uczestnicy wymieniają sytuacje, w których odczuwają smutek.
- Przedstawianie objawów somatycznych towarzyszących smutkowi. Uczestnicy wyrażają smutek przy pomocy mimiki, gestu, pozycji ciała.
- Dlatego empatia jest tak ważna?
- Zwierciadło (ćwiczenie 1)
- Pocieszyciel (ćwiczenie 2)
- Uczestnicy proponują różne sposoby radzenia sobie ze smutkiem
Lekcja 4. Denerwuje mnie to!
- Rozmowa na temat roli złości i jej właściwości.
- Przedstawianie objawów somatycznych towarzyszących złości. Uczestnicy wyrażają złość przy pomocy mimiki, gestu, pozycji ciała.
- Ankieta kiedy odczuwasz złość (karta pracy 1) i praca plastyczna
- Termometr złości (ćwiczenie 1)
- Uczestnik proponuje różne sposoby radzenia sobie ze złością.
- Gramy na emocjach, czyli muzyka łagodzi obyczaje (ćwiczenie 2)
Lekcja 5. Cieszę się!
- Rozmowa na temat roli radości i jej właściwości.
- Uczestnicy wymieniają sytuacje, w których odczuwają radość.
- Przedstawianie objawów somatycznych towarzyszących radości.
- Głuchy telefon radości (ćwiczenie 1)
- Odczuwamy radość (ćwiczenie 2)
- Moc wdzięczności (ćwiczenie 3)